Påsketur 2024

Endelig er sesongstart her! Vi gjør klar vogna og reiser på påsketur til snøfritt landskap.

I år reiser vi mot Horten og Sandefjord på påsketur. Vi starter turen alene og så slenger svigers seg på i et par netter og et vennepar slenger seg med resten av turen. Vi reiser den 25 Mars og reiser hjem igjen den 31 Mars.

Første natt tilbringer vi i Sandvika rett utenfor Oslo. Vi finner en plass på park4night som ser ålreit ut.

Litt gjørmete, men stille og rolig for ei natt.

Denne natta begynner plutselig gassalarmen å pipe, så det blir lite søvn da vi prøver å finne ut av hva som skjer. Vi ender med å skru av all gassen og bestemmer oss for å reise innom en caravanbutikk dagen etter for å ta gasstest. Det er heldigvis ikke helligdag denne dagen. Vi reiser da til Campinggården på Lierstranda og tar en test og kjøper en ny alarm. Gassanlegget er tipptopp, og vi blir fortalt hvor følsomme disse alarmene kan være. Vi kjøper en ny alarm siden vi mistenker at batteriet kan være dårlig i den vi har etter en kald vinter. Reiser fornøyde videre på tur.

Vi innlosjerer oss i Horten på Rørestrand camping. Svigers kommer etter hit litt senere samme dagen.

Vi går tur langs kyststiene og får oss litt frisk luft mens det enda er oppholdsvær. Påskesola har fremdeles ikke gjort sin entre, men vi klarer og kose oss allikevel.

Vi gikk tur langs kyststiene og borte på vikingsenteret fant vi denna artige karen med hornet sitt ;)

Så ankommer familien Antonsen Haugli frem sent på ettermiddagen. Det regner og er grått og kjedelig, skikkelig innevær. Med slikt vær blir det litt sånn at alle sitter i hver sin vogn og finner på inneaktiviteter. Når unger er lagt for kvelden samles vi alle inne hos oss og skravler litt før vi tar kvelden.

Begge gassalarmene begynte å pipe denne natten. Vi skjønner ingenting av hva det kan være, men føler oss trygge på at gass er det i allefall ikke etter gasstesten. Vi har skrudd av all gassen nå som vi står på campingplass med strøm, og konkluderer med at det kan ikke være noe annet heller, så vi ender igjen med å skru av alarmene og legge oss til å sove igjen.

Dagen etter titter jammen meg påskesola frem! På med klær på alle unga og ut på lekeplassen til campingplassen. Her får ungene lekt og kost seg en stund. Vi fikk vasket en maskin med klær (med toddler blir det merkelig nok et lass på rekordfart) før vi flyttet oss videre.

Vi finner en fin plass i Sandefjord ved Storøya. Det er en parkeringsplass man betaler en liten sum for å stå på, vi betalte 155 kroner per natt for bil og campingvogn. Det er mulig å få kastet søppel her, men alt ellers står man for selv.

Fredag står vi opp og bestemmer oss for å dra på hvalfangstmuseet i Sandefjord for å slå ihjel litt tid i regnværet. Her tilbrakte vi ett par timer før vi reiste tilbake til vogna for å spise lunsj og sove dupp. Det vil si at Lucas på 2 trenger å sove en liten dupp og mor og far velvillig blir med på den aktiviteten...

Etter dupp kler vi på oss og går en tur ut på øya. Her er det mange fine hytter, og vi gikk ned til et hyttetun med en strand og båtplass og tittet litt rundt. Her er det nok utrolig fint å være på sommeren, de som eier disse hyttene er heldige som har et slikt feriested. Vi tok litt bilder og plukket litt skjell på stranda og koste oss masse før vi gikk tilbake til vogna og lagde oss middag.

Lørdag bestemmer vi oss for å begynne reisen hjemover. Vi finner et sted i Drammen på park4night som vi tenkte ville være helt perfekt. Bare 1 times kjøretur. Men kombinert med å skulle handle litt mat før butikkene stenger igjen og å forsøke å finne en åpen tømmestasjon (til info åpner de ikke før 1 april, så vi måtte tilbake til Horten og tømme på campingen der) så fløy timene av sted. Innen vi hadde kommet frem til Drammen, snudd fordi plassen ikke var noe sted å være på og reist tilbake til Sandvika hvor vi bodde første natt så hadde det gått 4,5 timer. Puh...

Ungene får lekt litt ute i snøen og søla og vi koser oss med god mat og påskegodt. Litta runde med kortspill i vogna på kvelden etter at ungene har sovnet.

Søndag starter brått med at nabovogna går tom for strøm på vogna si. Dem pakker derfor og reiser avgårde tidlig. Vi spiser en god frokost før vi pakker sammen og reiser hjem vi også.

Påsketur med regnvær 80% av tiden, men vi har kost oss lell med sesongstarten. Gleder oss masse til sol, sommer og flere turer!