Sommerferie 2024 - 13 Juli til 20 Juli

Da var vi endelig i gang med første uke av sommerferien! Været er spådd dritt, men vi håper de tar feil alle sammen. Vi reiser sammen med "the Hauglis", så får vi se hvor lenge de henger på før de går lei av oss ;)

Vi sparker i gang ferien med å kjøre til Tyin. Vi sto på en veldig fin plass der for et år siden, og tenkte vi skulle reise tilbake dit. Vi bestemmer oss for å bruke god tid på kjøreturen dit, så vi legger inn et stopp på Leira med discgolf. Når vi endelig kom frem viste det seg å være vanskelig å finne plass. Fellesferien er i gang og tyskere er allerede på plass i hopetall. I tillegg finner vi til slutt ut at vinjerock starter denne uka... - Kjempegod planlegging fra vår side. Men vi fikk til slutt klemt oss inn på en ganske fin plass og hadde flott utsikt med en strand å leke på for ungene. Selv med mange som campet var det like stille og fredelig sol vi husket. Flott sted med snaufjellet og innsjøen. Kjører man inn til Eidsbugarden kan man kjøre båten M/B Bitihorn over bygdinvannet. Båten kjører innom Bygdin, Torfinnsbu og Eidsbugarden og er et godt utgangspunkt for flere fjellopplevelser.

Dagen etter kjører vi videre til Lærdal. Vi finner en fricamp like utenfor som vi blir på i 2 dager. Dette var en stor rasteplass som rett og slett ble brukt til en ting, og det var camping. Vi telte 23 ekvipasjer første natt, så her sto vi mange. Helt greit å bruke som base, vi kjørte herfra for å se på Borgund stavkirke, vindhellavegen og vi var på lekeplassen til campingplassen i Lærdal. Denne lekeplassen kostet en liten sum å bruke, men var veldig fin og populær blant ungene. Lærdal er et veldig fint tettsted som absolutt er verdt et besøk for å se de gamle byggene i gamlebyen Lærdalsøyri.

Videre reiser vi til Voss på en fricamp der. En grusplass litt oppe i fjellet inni skogen. Helt greit for å sove. Vi kjørte derfra ned til voss aktivitetspark så ungene kunne få lekt litt der. Kastet litt stein i vannet på stranda. The Hauglis var uheldig og punkterte med Teslaen sin. Vi fikk til å bøte og fylle luft nok til at vi kom oss videre til neste sted for å kjøpe nye dekk.
Bergen er neste. Vi innlosjerer oss på Bergen campingpark. Dette er en plass som bærer litt preg av dårlig vedlikehold, men helt greit for å ha som base mens man farter rundt i bergen på alt det man vil se. 400 kroner per natt med strøm, da er dusj og klesvask inkludert. Vi besøkte bryggen i Bergen og en lekeplass. Ellers brukte vi litt tid på å vaske klær (med småbarn blir det litt klesvask) og leke på campingplassen. Her fikk vi også besøk av en nabo av oss og sønnen hans som kom med taktelt. De var sammen med oss i 2 netter. Knallvær i bergen er ikke å forakte!
Neste stopp er Fagernes hytte og konferansesenter. Denne plassen er virkelig verdt et besøk. På park4night så ser det helt greit ut, 200 kroner (250 med strøm) og noen toaletter. Ikke dusj eller noe tømmeannlegg for gråvann/kjemisk toalett.  Grusplass å stå på i følge bildene. Men skinnet kan jammen bedra! Når man kommer litt lenger frem mot fjorden så er det noen plasser å stå på der nede. Her er det ikke strøm, men det er her kremplassene er. Flott utsikt mot fjorden, med stranda bare et steinkast unna. Her har vi virkelig kost oss. Vi har fått knallvær, 27 grader og strålende sol. Her har vi fått badet i fjorden, lekt og kost oss masse. Ladet de menneskelige batteriene litt har vi fått gjort også. Vi ble 2 netter her og vi alle synes at dette har vært den fineste plassen hittil!
Vi har fått laget oss litt egenreklame på vogna. Her står vi og beskuer resultatet.

Første ferieuke er over. Vi har vært kjempeheldige med været, det var spådd regn og atter regn, men vi har hatt varmt og sol hele tiden. Vi koser oss med å ikke ha noen plan, bare reise dit lysten drar oss. Spennende å se hva de neste ukene vil bringe.