Sommerferie 2024 21 juli - 03 august

Ny uke og nye muligheter. Fortsatt ingen plan, vi kjører dit været og lysten bærer oss!

Første natt havner vi i Grodås langs Honingdalsvatnet. Vi finner en lomme langs E39 som hadde oppstillingsplasser til 100 kroner per natt. Ingen fasiliteter ellers. En del trafikkstøy, og det er en smal plass mellom hovedveien og vannet. Det er ganske bratt ned til vannet. Ikke noe særlig barnevennlig, men det duger for å sove på konkluderte vi med. Vi kjørte og fant en barnehage som vi lånte lekeplassen til før det ble kvelden. Det var også mulig å fiske her, det ble noen bittesmå ørreter på kroken som vi slipte ut igjen. Marius på 6 år fikk den største og fineste fisken, den ble grillet til lunsj dagen etter.

Deretter bestemmer vi oss for å prøve å få plass på øya Runde. Og her ble vi ikke skuffet. Kjøreturen ut er fantastisk flott, veiene og bruene mellom øyene minnet veldig om atlanterhavsvegen. Etter vårt syn var det en finere kjøretur og en finere opplevelse enn atlanterhavsvegen som vi kjørte i fjor. Ute på øya er det en grusplass vi fant på park4night som vi stiller oss på. Vi visste at plassen var populær, men vi skjønte nok ikke helt hvor fullt det faktisk kom til å bli etterhvert... -over 20 biler på plassen som park4night sier har plass til 7. Jada, trangt og godt😉 Men for et sted og for en natur! Haugligjengen tok gåturen til fyret og fuglefjellet. Her er det muligheter for å se lundefuglen. Vi tok en sykkeltur på øya i stedet, litt lettere å få til med en 2 åring. Ble en svelestopp på miljøsenterets kafé også. Det er et rikt fugleliv på øya. Vi så haugevis av måker og gjess, men også havørn, storjo og toppskarv. Haugligjengen så lundefuglen på avstand. Øya er absolutt verdt et besøk, og turen til fuglefjellet og fyret anbefales.

Videre reiser vi til fagervik camping i Tresfjord. Dette stedet besøkte vi i fjor også. Det er en liten campingplass med oppstilling langs fjorden. Smal og koselig plass. Han som driver stedet utvider tilbudet stadig, og kunne i år skilte med en helt ny lekeplass, nysnekret badstue langs fjorden og flere vaske- og tørkemaskiner. Det blir litt langt til dusj og toalett fra de innerste plassene, ellers så er dette en veldig trivelig plass med vakker utsikt og godt fiske bare et par meter fra døra på campingvogna. Foreldrene til Carl Morten møter oss også her og vi er sammen her i to netter, og utforsker åndalsnes.

Neste natt kjører vi til Isfjorden og plasserer oss på Kavli. Dette er en plass vi fant på park4night i fjor. Det er en stor parkeringsplass som heter Hellerøra, her er det en utedo og en gapahuk. Man ser ikke så mye herfra, men kjører man videre opp til den neste parkeringsplassen (uten vogn vel og merke, litt for trangt å snu med campingvogn helt øverst) så får man knallutsikt! Her kan man også gå ca 1 km til kavlisætra eller videre til noen av toppene. Vi gikk opp til setra, og her er det flott natur med utsikt til Isfjorden og til fjellene og landskapet ellers innover. Absolutt verdt turen hit!

Så er det plutselig bare 1 uke igjen av ferien vår, vi er absolutt ikke klare for at det skal ta slutt. Alle er litt slitne av alt man må passe på med barn, trafikk og folkemengder... -Så vi ønsker oss til litt mer avsidesliggende steder.

Da vet vi det perfekte sted... -Grimsdalen! Her er det ikke signaler og ganske lite folk. Det er flott natur og vi finner alltid ei ro inni oss når vi er her. Gratis å campe (men det oppfordres til å vippse en liten sum, noe vi også gjorde), utedo og søppelhåndtering. Vi durer inn og finner favorittplassen vår som er Tollevshaugen (Løken) og rigger oss til. Deilig! Jøran og Carl Morten klarte jaggu meg å få til litt 4G med antenna vår også så vi kunne ha litt kontakt med omverdenen. Her slapper vi alle av og vi ender med å bli her i 4 netter. Pizzalunsj og rømmevafler på grimsdalshytta anbefales på det sterkeste. Fotturer til tollevshaugkyrkja, gruvene og ellers bare nyte stillheten og roen man finner her inne.

Videre reiser vi til femundsenden og blir her i to netter før vi skiller lag med the Hauglis. 3 uker har gått utrolig fort!

Siste natta før hjemreise tar vi i Grøndalen med Kine, Thor Håkon, Hedda og Nora.

Vipps så var ferien over... Vi har hatt det kjempefint! Været ble helt anderledes enn det var spådd også. Vi har ikke hatt kjempevarmt badevær akkurat, men vi har hatt sol, oppholdsvær og en og annen shortsdag 😉

Takk for oss for denne gang! Sesongen er ikke helt over enda, så heng med for å se om vi finner på noe mer 😉